سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با رشته های شاخه های فنی و حرفه و کاردانش برای علاقه مندا

رشته طراحی و دوخت

پوشش مناسب پدیده‌ای است که قدمتی به اندازه‌ی طول تاریخ بشر دارد طراحی و دوخت لباس مانند سایر مظاهر تمدن، طی قرون متمادی همراه با پیشرفت علم و تکنولوژی تغییرات چشمگیری داشته و به سوی تکامل سیر نموده و متناسب با فنون و تکنولوژی مدرن، شرایط اقلیمی، اقتصادی و آداب و رسوم اجتماعی درحال تحول و گسترش می‌باشد.

هنر با ارزش طراحی و دوخت با جلوه‌گری جنبه‌های گوناگون هنری می‌تواند در سطوح وسیع اقتصادی خودنمایی کند.

هنرجویان این رشته در طی دوران تحصیل با مبانی هنرهای تجسمی، اصول طراحی لباس و آناتومی بدن انسان، الگو، برش و دوخت لباس کودک، الیاف نساجی، رنگ‌شناسی تخصصی لباس، روشهای تولید لباس (سری‌دوزی) و ... آشنا می‌شوند.

در ضمن زمینه‌های شغلی رشته مذکور عبارت است از:

سری‌دوزی پوشاک

برشکاری لباس و پارچه

سرپرست آموزشگاه خیاطی

مدیر امور تولیدی پوشاک

گلدوزی و حاشیه دوزی لباس

نازک‌دوزی و ضخیم‌دوزی

سیسمونی‌دوزی

مدلسازی لباس

کارگاههای دوخت لباس عروس

و ...

 

رشته ساختمان:

 

مسکن و سرپناه یکی از اساسی‌ترین نیازهای بشری درهر برهه از زمان بوده است، بطوریکه آرامش و امنیت افراد جامعه را تأمین نموده و او را از اثرات مخرب ناشی از عوامل طبیعی، جانوران وحشی و ... در امان نگه می‌دارد. عمران، آبادی و توسعه، ارمغان مغزها و دست‌های توانای برنامه‌ریزان و مجریان پرتلاش هر کشوری است. امروزه پیشرفت تکنولوژی و کاربرد روزافزون انواع و اقسام مصالح ساختمانی و فنون جدید عملیات اجرایی، صنعت ساختمان‌سازی را دگرگون و پیچیده نموده و به این رشته اهمیت ویژه‌ای بخشیده است.

هنرجویان این رشته در طی دوران تحصیل با عملیات اجرایی ساختمان‌سازی، محاسبات فنی و نقشه‌کشی ساختمان، مواد و مصالح ساختمان، ایستایی ساختمان، فن‌‌آوری ساختمانهای اسکلت‌ فلزی،فن‌‌آوری ساختمانهای بتونی، قالب‌بندی و آرماتوربندی، کار با دوربینهای نقشه‌برداری (تئودولیت و نیوْو) و ... آشنا می‌شوند.

در ضمن زمینه‌های شغلی رشته مذکور عبارت است از:

آرماتوربند و قالب‌بند

دفاتر فنی مهندسین مشاور ساختمان

سرپرست آزمایشگاه بتن

تعمیرکار دوربین‌های نقشه‌برداری

اجرای قطعات بتنی پیش‌ساخته

نقشه‌کش ساختمان

سرپرست کارگاه‌ عملیات اجرایی و ساختمان‌سازی

توانایی تعمیر و نگهداری ساختمانهای مسکونی

و ...

 

رشته نقشه‌برداری:

نقشه‌برداری علمی است که ریاضیات عملی را با فنون و اندازه‌گیری و هنرجویان این رشته در طی دوران تحصیل با ترسیم، توأم نموده و بوسیله آن قطعاتی از سطح زمین را با کلیه عوارض آن در روی صفحه افقی نمایش می‌دهد. با پیشرفت علوم و فنون و نیاز جامعه بشری بهره‌گیری از کلیه منابع زیرزمینی، زمینی، دریایی و هوایی سبب پیشرفت و توسعه علم نقشه‌برداری شده و در دهه اخیر با ورود کامپیوتر و ماهواره به عرصه نقشه‌برداری این علم در آستانه رشد و تحولی عظیم قرار گرفته است. به نحوی که انجام هرنوع فعالیت در زمینه‌های عمرانی، اقتصادی، کشاورزی و نظامی از قبیل سدها، کانالها، راه‌ها، نیروگاههای برق، عملیات نظامی و ... بی‌نیاز از علوم نقشه‌برداری نیست.

هنرجویان این رشته در طی دوران تحصیل با محاسبات فنی، مبانی و عملیات نقشه‌برداری، ترازیابی، برداشت نقشه، روشهای تعیین موقعیت، عملیات مساحی، فتوگرامتری مقدماتی، کاربرد رایانه در نقشه‌برداری و کارخانجات با برجسته‌نما (استرئوسکوپ) و دوربینهای نقشه‌برداری (توتال استیشن، تئودولیت و نیوْو) و ... آشنا می‌شوند.

در ضمن زمینه‌های شغلی رشته مذکور عبارت است از:

تهیه نقشه‌های توپوگرافی، گاز، آبرسانی و ...

نقشه‌بردار راه و ساختمان

تعمیرکار دوربینهای نقشه‌برداری

دفاتر فنی مهندسین مشاور و طراح

مترور

کار با دوربینهای نقشه‌برداری دیجیتالی و مکانیکی

محاسبات حجم عملیات خاکی

پیاده‌کردن پلانهای ساختمانی از نظر مسطحاتی و ارتفاعی

نقشه‌بردار هوایی و زمینی و تهیه نقشه

سرپرست کارگاه نقشه‌برداری

و ...

 

رشته سرامیک:

شاید بتوان گل رسی را که توسط انسانهای نخستین شکل داده می‌شد بعنوان اولین ماده سرامیکی به حساب آورد. بطوریکه علم سرامیک از سفالگری شروع و از قدیمی‌ترین تکنولوژی‌ها به‌شمار می‌رود. کاربرد سرامیک در صنعت برق، الکترونیک، لوازم خانگی، لوازم ساختمانی و ... با توجه به مطرح بودن صرفه‌جویی اقتصادی و کاهش هزینه‌های تولید بسیار حائز اهمیت است. صنعت سرامیک به لحاظ تنوع تولید، خانواده‌ی گسترده و بی‌انتهایی داشته و از ویژگی‌ها و پیچیدگی خاصی برخوردار است.

هنرجویان این رشته در طی دوران تحصیل با محاسبات فنی، رسم فنی، مواد اولیه سرامیکی و آماده‌سازی آن، تکنولوژی عمومی سرامیک، شیمی تخصصی سرامیک، شکل‌دادن و پخت مواد سرامیکی، ماشین‌آلات سرامیک، محاسبه و طراحی ساخت محصولات سرامیکی و ... آشنا می‌شوند.

در ضمن زمینه‌های شغلی رشته مذکور عبارت است از:

آماده‌کننده مواد اولیه برای دوغاب‌ریزی و پرس‌کردن

شکل‌دهنده قطعات در حالت خام

اپراتور کوره پخت سرامیک

اپراتور ماشین‌آلات سرامیک

کنترل‌کننده قطعات تولیدی سرامیکی

کارگاه‌های تولید قطعات ساده سرامیکی

آزمایشگاه مواد اولیه سرامیک در کارگاه‌ها و کارخانجات

آزمایشگاه شیمی تخصصی سرامیک

طراحی و محاسبات در سرامیک

راه‌اندازی کارگاه‌های پخت سرامیک

و ...

 

رشته صنایع نساجی:

یکی از مهمترین و اساسی‌ترین نیاز جامعه بشری صنعت پوشاک است که با مطالعه‌ی علوم نساجی و شناخت الیاف شروع به تولید پارچه ختم شده و از بیشینه‌ی تاریخی گسترده‌ای برخوردار است.

امروزه با توجه به رشد جمعیت و نیاز مبرم مردم به منسوجات نساجی، این رشته از ارزش و اعتبار ویژه‌ای برخوردار گردیده و فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند با استفاده از دانش فنی و بکارگیری ذوق و استعداد هنری خویش نسبت به طراحی، رنگ، بافت و چاپ پارچه اهتمام‌ورزند.

هنرجویان این رشته در طی دوران تحصیل با روشهای مختلف رنگرزی مواد پشمی و سلولزی، الیاف و تأسیسات نساجی ، فیزیک نساجی، چاپ و تکمیل نساجی، ریسندگی سیستم پنبه‌ای، چاپ پارچه، طراحی و تجزیه پارچه، ماشینهای بافندگی نیم قالب، تمام قالب، چرخانه‌ای و ماشینهای حلاجی، شانه‌زنی و ... آشنا می‌شوند.

در ضمن زمینه‌های شغلی رشته مذکور عبارت است از:

کارگاههای ریسندگی سیستم‌ پنبه‌ای و پشمی

آزمایشگاه فیزیک نساجی

کارگاه مقدماتی بافندگی

کارگاه بافندگی حلقوی و تاری و پودی

طراح بافت پارچه

اپراتور ماشینهای نساجی

چاپ کالای نساجی

رنگرز کالای سلولزی و مصنوعی و مخلوط

اپراتور ماشینهای چاپ

کارگاه بافندگی نساجی

کار با ماشینهای حلاجی، ریسندگی و بافندگی

و ...

 

رشته صنایع شیمیایی:

ضرورت و اهمیت رشته صنایع شیمیایی در کشور با توجه به حجم ذخایر و میادین نفت و گاز و سایر مواد معدنی و آلی توجه صاحبنظران را به خود معطوف نموده است. به‌طوریکه مفاهیم بنیادی در علم شیمی بطور پیوسته درحال افزایش است و دانش شیمی هم‌اکنون بیشترین کاربرد را در صنایع امروزی اعم از صنعتی، کشاورزی، پزشکی، وسایل خانگی، پوشاک و سایر فرآورده‌ها دارد. لذا این رشته از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

هنرجویان این رشته در طی دوران تحصیل با فرآیندهای شیمیایی، صنایع شیمیایی، مواد معدنی و آلی، تجزیه مواد معدنی و آلی، شیمی تجزیه، عملیات دستگاهی در صنایع شیمیایی، بهداشت و ایمنی در صنایع شیمیایی، تولید انواع شوینده‌ها، انجام انواع آزمایشات شیمیایی (معدنی و آلی) و... آشنا می‌شوند.

در ضمن زمینه‌های شغلی رشته مذکور عبارت است از:

کارخانجات پالایش گاز

متصدی خط تولید مواد پاک‌کننده

سرپرستی آزمایشگاههای شیمی

کارخانجات صنایع پلیمر

کارخانجات پتروشیمی

کارخانجات تولیدکننده مواد شوینده و پاک‌کننده

آبکاری فلزات به روشهای مختلف

تصفیه آب مورد نیاز صنایع شیمیایی

و ...

 

رشته متالورژی:

متالورژی و ریخته‌گری یکی از اساسی‌ترین صنایع هر کشوری بوده و نقش مهمی در صنعتی شدن و خودکفایی آن جامعه دارد و پیشرفت این صنعت به لحاظ علمی و تکنولوژیکی، موجب تحکیم و تقویت بنیه‌ی اقتصادی و دفاعی کشور خواهد بود. ریخته‌گری یکی از روشهای ساخت و تولید قطعات صنعتی است که به دلیل امکان ساخت قطعات با اشکال بسیار پیچیده، سهولت تولید و سرعت زیاد، تولید قطعات بسیار بزرگ و کوچک، ایجاد خواص مکانیکی ویژه، قیمت مناسب قطعه تولیدی، محدودیت شکل‌پذیری برخی از فلزات و ... این صنعت را از سایر صنایع متمایز نموده است.

هنرجویان این رشته در طی دوران تحصیل با محاسبات فنی، رسم فنی، اصول متالورژیکی ریخته‌گری، انواع روشهای ریخته‌گری در قالبهای دائم و موقت، رسم مدل و قالب، طراحی و ساخت انواع مدل قطعات صنعتی ، تولید قطعات ریختگی، کنترل کیفی قطعات ریختگی، کار در کارگاه مدلسازی و آزمایشگاه متالورژی و ... آشنا می‌شوند.

در ضمن زمینه‌های شغلی رشته مذکور عبارت است از:

کارخانجات تولید فولاد

کارخانجات تولید قطعات صنعتی

کارخانجات تولید خودرو

کارگاههای ریخته‌گری فلزات رنگین

کارگاههای ریخته‌گری قطعات آلیاژی

کارخانجات تولید ماشین‌آلات صنعتی

کارخانجات تولید انواع قطعات فولادی و چدنی

کارخانجات ذوب‌آهن

کارگاههای عملیات حرارتی فلزات

کارگاههای آبکاری فلزات

کارگاههای طراحی و مدلسازی

و ...