سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با رشته های شاخه های فنی و حرفه و کاردانش برای علاقه مندا

رشته حسابداری بازرگانی

علم حسابداری همانند دیگر علوم در نتیجه‌ نیازهای انسان بوجود آمده و در هر کشوری با توجه به وجود ذخایر و منابع مختلف و تحولات صنعتی و اقتصادی و ظهور و توسعه تجارت بین‌المللی و بازرگانی توجه خاص و چشمگیری به متخصصین این رشته دارند.

تصمیم‌گیریهای اقتصادی اشخاص به فعالیتهای اقتصادی منجر می‌شوند و فعالیتهای اقتصادی نیز موجب می‌شود تا اطلاعات اقتصادی بوجود آید. اطلاعات اقتصادی توسط حسابداران شناسائی شده و با استفاده از ابزار مناسب جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل، اندازه‌گیری و ثبت می‌شود و پس از طبقه‌بندی و تلخیص به گونه‌ای مناسب در قالب گزارشهای مالی در اختیار استفاده‌کنندگان قرار می‌گیرد.

هنرجویان این رشته در طی دوران تحصیل با اصول حسابداری، کلیات اقتصاد، تنظیم اسناد و دفاتر مالی، مفاهیم و روشهای آماری، امور عمومی بازرگانی، کاربرد رایانه در حسابداری، حسابداری صنعتی، حسابداری شرکتها، سازمان و مدیریت، ریاضیات امور مالی، مکاتبات اداری و ... آشنا می‌شوند.

در ضمن زمینه‌های شغلی رشته مذکور عبارت است از:

حسابداری عمومی و صنعتی

کاردان امور مالی

مسوول رسیدگی و صدور اسناد

محاسبه قیمت تمام شده

مسوول امور مالی

ممیز

کمک حسابدار و حسابرس

متصدی اعتبارات

تحویلدار

حسابرس

و ...

 

رشته موسیقی

موسیقی نتیجه‌ی تمایل انسان به یافتن وسیله‌ای مؤثرتر از زبان و کلام بوده، تا بتواند از طریق آن ارتباط برقرار نماید. موسیقی می‌تواند با آماده‌سازی روح آدمی برای پذیرش سخن، حسن سلوک و رفتار، همراهی نظم و نثر، شعر و ادبیات یا سایر فعالیتهای اجتماعی، هنری و فرهنگی، یاری رساننده‌ی به تلاش و سازندگی و نظم‌دهنده به آموزش باشد.

دراین رشته لزوماً قبولین سال سوم راهنمایی، درسه گرایش نوازندگی ساز ایرانی، مبانی‌آهنگ‌سازی و نوازندگی سازجهانی بعنوان هنرجو پذیرفته‌می‌شوند.

هنرجویان این رشته در طی دوران تحصیل با مبانی فیزیک صوت و آزمایشگاه، مبانی نظری و ساختار موسیقی ایرانی، تاریخ و ساختار موسیقی جهانی، سازشناسی ایران و جهان، هماهنگی عمومی و تخصصی، همراهی ساز با آواز ایرانی، سرایش و تربیت شنوایی، پیانو عمومی/ ساز دوم، آواز گروهی، گروه نوازی - ارکستر موسیقی ملی / جهانی، ساز تخصصی ایرانی / جهانی و آشنایی با شعر و ... آشنا می‌شوند.

در ضمن زمینه‌های شغلی رشته مذکور عبارت است از:

اجرای موسیقی سازهای ایرانی و جهانی

همراهی ساز با آواز ایرانی

پیانو عمومی ساز دوم

آواز گروهی

اجرای ارکستر موسیقی ملی و جهانی

سازشناسی و تعمیر آن

برنامه‌ریز اجرای صحنه‌های موسیقی

برنامه‌ریز اجرای ضبط موسیقی

آفرینش سرودها، آهنگها، شعرها و رهبری آن

آهنگ‌سازی

و ...

 

رشته پشتیبانی صحنه

با توجه به تنوع هنر در اجرای نمایش تئاتر، فیلم و سایر فعالیتهای جمعی تصویری، طراحی و آماده‌سازی صحنه و دکوراسیون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، که در صورت ایجاد هماهنگی لازم بین اجزاء تشکیل‌دهنده، با جلوه‌ی خاصی بیننده را مجذوب و تحت تأثیر قرار می‌دهد.

هنرجویان این رشته در طی دوران تحصیل با مبانی هنرهای تجسمی، طراحی، رسم فنی و نقشه‌کشی، عکاسی، حجم‌شناسی، کاربرد خط در صحنه، تاریخ هنر ایران و جهان، تاریخ صحنه، لباس و گریم و کار در کارگاه‌های طراحی تخصصی، طراحی صحنه تلویزیونی، طراحی لباس نمایشی، گریم و تکنیکهای ویدیو و ... آشنا می‌شوند.

در ضمن زمینه‌های شغلی رشته مذکور عبارت است از:

طراحی صحنه تلویزیونی

طراحی لباس نمایش

گریم و ماسک

تکنیکهای ویدیویی

راه‌اندازی کارگاه‌های طراحی صحنه

طراحی تخصصی صحنه‌های نمایش

عکاسی هنری پشت‌صحنه

نورپردازی صحنه

طراحی دکوراسیون صحنه

سرپرستی صحنه‌های نمایش

و ...

 

رشته سینما

سینما هنری است مبتنی بر ضبط تصویر حوادث با ترکیب خاص و عرضه‌ی توأم با صدا که با طرح مفاهیم گوناگون، تجلی ویژه‌ای در عرصه هنر داشته و درمیان زندگی فردی و اجتماعی مردم به عنوان یک پیام‌رسان نقش مهمی ایفا می‌نماید. نوع و کیفیت ارتباط این رشته با سایر رشته‌های هنری به گونه‌ای است که می‌تواند از همه آنها به منظور ارایه یک کار گروهی استفاده نماید.

هنرجویان این رشته در طی دوران تحصیل با اصول طراحی و مبانی هنرهای تجسمی، موسیقی، عکاسی، تحولات سینمای ایران و جهان، تاریخ هنر ایران و جهان، نقد و تحلیل فیلم، نوشتن فیلمنامه و مراحل ساخت و تولید فیلم، کار در کارگاه مبانی زیبایی‌شناسی و درک تصویر، کار در کارگاه نگارش، کار در در کارگاه فن سینما و ... آشنا می‌شوند.

در ضمن زمینه‌های شغلی رشته مذکور عبارت است از:

تحلیل فیلم

تهیه فیلم سینمایی (تهیه‌کنندگی)

فیلم‌سازی با عوامل غیرحرفه‌ای و حرفه‌ای

دستیاری کارگردان

دستیاری فیلم‌بردار

دستیاری تدوین و نورپردازی

طراحی و نقاشی صحنه‌ها

کارگردانی سینما

تولید برنامه‌های سینمایی

طراحی در گریم و ماسک

تهیه فیلمنامه

و ...

 

رشته نمایش

نمایش به عنوان یک هنر توانا برای انتقال مفاهیم در جامعه از طریق انسان (بدون واسطه) برای انسان بکار رفته و برپایه گفتار و رفتار هنرمند متکی و برحسب شدت حضور هریک از این دو، شکل می‌گیرد. کیفیت ارتباط این رشته با سایر رشته‌های هنری به گونه‌ای است که می‌تواند از بسیاری هنرهای دیگر به صورت کمکی سود برده و در رساتر نمودن پیام نمایش بهره جوید.

هنرجویان این رشته در طی دوران تحصیل با ادبیات کهن و تاریخ ایران و جهان، اصول طراحی و مبانی هنرهای تجسمی، اصول و مبانی نمایشنامه‌نویسی، خواندن و تحلیل نمایشنامه، اصول و مبانی بازیگری و کارگردانی، اصول و مبانی نمایش عروسکی، اصول و مبانی ماسک و گریم، اصول و مبانی طراحی صحنه و کار در کارگاه نمایش آشنا می‌شوند.

در ضمن زمینه‌های شغلی رشته مذکور عبارت است از:

نمایشنامه‌نویسی در رسانه‌های جمعی

اجرای نمایش عروسکی

اجرای کار ماسک و گریم

طراحی صحنه‌های تلویزیونی و سینمایی

ایجاد و راه‌اندازی کارگاه نمایش

صحنه‌آرایی

تهیه‌کنندگی و نویسندگی

دکورسازی نمایش

و ...

 

رشته نقاشی

اولین وسیله بیان خواسته‌های آدمی و بهترین ابزار برای انتقال اندیشه و تفکر افراد از آغاز تاریخ بشر نقاشی بوده است. این هنر وسیله مناسبی برای اشاعه فرهنگ و ارتباط ملت‌ها بوده و مفاهیم زیبایی که درک و توصیف آن با الفاظ امکان‌پذیر نیست به کمک این رشته ممکن می‌شود.

نقاشی جولانگاه مناسبی برای پرورش استعدادها، توانایی‌ها و خلاقیت‌های انسانی است که فرد می‌تواند با استفاده از روش‌ها و مکتب‌های هنری به خلق آثار ارزشمند بپردازد.

هنرجویان این رشته در طی دوران تحصیل با اصول طراحی، مبانی هنرهای تجسمی و بصری، مکاتب نقاشی، مبانی رنگ در نقاشی، حجم‌سازی، عکاسی، علم مناظر و مرایا و کار در کارگاه‌ چاپ‌دستی و کارگاه نقاشی به روشهای مختلف و ... آشنا می‌شوند.

در ضمن زمینه‌های شغلی رشته مذکور عبارت است از:

آموزش و تعلیم نقاشی

دستیاری استادان رشته نقاشی

نقاشی پوسترهای سینمایی

اجرای کارهای تبلیغاتی

طراحی روی جلد کتب، مجلات و ...

کارگاه‌های ساخت وسایل هنری (بوم، سه‌پایه، قلم و غیره)

طراحی صحنه‌های پس‌زمینه نمایش عروسکی و نمایش صحنه‌های پس‌زمینه تئاتر

کار در کارگاه‌های صنایع‌دستی

فعالیتهای هنری و ارائه آثار نقاشی در نمایشگاهها

مصورسازی کتاب

و ...

 

رشته صنایع‌دستی

از آنجایی که هنر از روح و سرشت انسان سرچشمه می‌گیرد هنرمند در صورتی می‌تواند از یک ماده، اثری دلنشین خلق نماید که روحش با آن ماده ارتباط برقرار کرده باشد. امروزه می‌توان در بسیاری از آثار چوبی، فلزی و گلی این خلاقیت را مشاهده و درک نمود. چنانچه گویی در این آثار عترت پاک انسانی به نمایش گذاشته شده است.

هنرجویان این رشته در طی دوران تحصیل با صنایع دستی ایران، مبانی هنرهای تجسمی، هندسه نقوش، طراحی نقوش سنتی، حجم‌سازی، خوشنویسی، کار در کارگاه نگارگری و کارگاه‌ صنایع‌دستی با گرایش سفال و سرامیک، ساخت انواع ظروف گلی بوسیله چرخهای سفالگری و برقی و سپس پوشش لعاب و ریخت آنان در کوره‌های حرارتی مخصوص و ... آشنا می‌شوند.

در ضمن زمینه‌های شغلی رشته مذکور عبارت است از:

فعالیت در کارگاه‌های تولیدی صنایع‌دستی

طراحی نقوش سنتی برای زمینه‌های مختلف صنایع‌دستی

راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی صنایع‌دستی

فعالیت در کارگاه نگارگری

فعالیت در کارگاه‌های تولید لعاب برای سفال و کاشی

طراحی، تولید و کنترل صنایع‌دستی (سفال، قلمزنی، فرش و ...)

مدیریت نمایشگاهها، موزه‌ها و کارگاه‌های هنری

بافت‌ قالیها، زیراندازها و پارچه‌های منقوش زربافت

کارگاه‌ ساخت انواع ظروف سفال و نقش روی آن

کارگاه ساخت انواع ظروف فلزکاری، قلمزنی و نقشه‌برداری روی آن

و ...

 

رشته نقشه‌کشی معماری

در دنیای امروز تأمین آسایش و آرامش روحی بشر یکی از هدفهای اصلی بوده و بکارگیری تکنولوژی و علوم پیشرفته در طراحی و خلق فضا و اجرای پروژه‌های معماری از اهمیت خاصی برخوردار است. فراگیری علم و هنر معماری و آشنایی با سبک و شیوه‌های معماری اسلامی ایران و جهان و بناهای تاریخی سایر ملل از مباحث بسیار مهم و ضروری این رشته به شمار می‌رود.

هنرجویان این رشته در طی دوران تحصیل با مبانی هنرهای تجسمی، ترسیم فنی و نقشه‌کشی، طراحی و درک تصاویر، حجم و ماکت‌سازی، متره و برآورد، کاربرد رایانه در نقشه‌کشی، مبانی طراحی معماری، بناهای تاریخی، مواد و مصالح ساختمانی،‌ نقشه‌برداری و تراز‌یابی با دوربینهای نیوْو و ...

آشنا می‌شوند.

در ضمن زمینه‌های شغلی رشته مذکور عبارت است از:

نقشه‌کش نقشه‌های اجرایی معماری

نقشه‌کش معماری داخلی

نقشه‌کش نقشه‌های سازه‌ای

نقشه‌کش کامپیوتری

کمک پژوهشگر معماری

کنترل کیفیت ساختمان

دفاتر مهندسین مشاور و طراح

مترور

مجری زیرسازی راه

نظارت بر امور زیبایی ساختمان

و ...

 

رشته گرافیک

گرافیک هنری است که توانسته بسیاری از هنرها را به خدمت گرفته و اصیل‌ترین وظیفه خود را که انتقال پیام است به انجام رساند و در تمامی ابعاد زندگی از طریق ارائه تصویر با مخاطبان خود صحبت کند و ارتباطات تصویری با پیشرفت و توسعه تکنولوژی از طریق امکانات متنوعی که در دنیا ایجاد گردیده در امر پیام‌رسانی و انتقال مفاهیم مؤثر واقع شده است.

هنرجویان این رشته در طی دوران تحصیل با مبانی هنرهای تجسمی، طراحی، پایه و اصول صفحه‌آرایی، رنگ‌شناسی، مبانی تصویرسازی، خط در گرافیک، خوشنویسی، چاپ دستی، عکاسی و ... آشنا می‌شوند.

در ضمن زمینه‌های شغلی رشته مذکور عبارت است از:

طراح جلد کتاب، مجله، نوار، بروشور، کاتالوگ

تصویرگر و صفحه‌آرا

طراح نشانه، تمبر و اسکناس

طراح گرافیک کامپیوتری

طراح حروف و خط

طراح آگهی و تابلوهای تبلیغاتی

کاریکاتوریست

طراحی تذهیب

طراح پارچه و نقش پارچه و لباس

و ...

 

رشته صنایع غذایی

غذا بعنوان یکی از اساسی‌ترین نیازهای بشری در طول تاریخ مطرح بوده که این نیاز با توجه به رشد سریع جمعیت و تنوع ذائقه بشری ابعاد وسیعی در دنیای امروز به خود گرفته است. علم صنایع غذایی نیز با توجه به این مهم تبدیل به یکی از علوم اساسی و مورد نیاز جامعه شده که دامنه آن از تهیه, پخت, تدارک, نگهداری, بسته‌بندی تا مصرف مواد غذایی را دربر می‌گیرد که صنایع وابسته به آن در صنعت نیز بسیار می‌باشد.

 بدین جهت و با توجه به تربیت نیروهای کاردان دراین زمینه تأسیس رشته صنایع غذایی به یکی از اولویتهای مهم در آموزش کشاورزی تبدیل شده است. که با توجه به هزینه‌های بالای آن بطور محدود در سطح کشور در چند استان ایجاد شده است.

هنرجویان این رشته با مباحثی نظیر: اصول کنترل کیفیت مواد غذایی, ماشینهای صنایع غذایی, سردخانه و انبار, فرآورده‌های دامی, فرآورده‌های گیاهی, میکروبیولوژی و ... آشنا می‌شوند.

در ضمن زمینه‌های شغلی رشته مذکور عبارت است از:

تکنیسین کنترل کیفی کارخانجات مواد غذایی

تکنیسین کارخانجات فرآورده‌های دامی

تکنیسین کارخانجات فرآورده‌های گیاهی

تکنیسین آزمایشگاههای میکروبیولوژی کارخانجات صنایع غذایی

تکنیسین پخت غذا و کلیه واحدهای مرتبط

و ...

 

رشته ماشینهای کشاورزی:

درجهت تأمین نیاز غذایی بشر، کشاورزی سنتی و به ارث رسیده از پدران کشاورزان در این جهان صنعتی جایگاهی ندارد. لذا به منظور تسریع در عملیات کاشت، داشت و برداشت نیاز به مکانیزه شدن کشاورزی از واجبات است. دراین راستا نیاز است ماشینهای متعددی در امر کشاورزی طراحی و ساخته شود.

هنرجویان این رشته با طراحی ساخت و عمدتاً بکارگیری ماشین‌های کشاورزی آشنا می‌شوند. که این ماشین‌ها را می‌توان به سه گروه ماشینهای کاشت، ماشینهای داشت و ماشینهای برداشت تقسیم کرد.

در ضمن زمینه‌های شغلی رشته مذکور عبارت است از:

رانندگی ماشینهای کشاورزی (تراکتور، کمباین و ...)

تعمیرکار ماشین‌های کشاورزی

دستیار کارشناس ماشینهای کشاورزی

اشتغال در تعمیرگاههای ماشین‌آلات

اشتغال در کشت و صنعت‌ها

اشتغال در بنگاه توسعه ماشین‌های کشاورزی

اشتغال در شرکتهای تعاونی تولید محصولات کشاورزی

اشتغال در بخش خصوصی

و ...

 

رشته امور دامی

پرورش دام و طیور به منظور تأمین مواد غذایی، خصوصاً نیاز پروتئینی انسان نقش مهمی در زندگی بشر ایفا می‌کند.

در این رشته پرورش دام از قبیل گاو و گوسفند، پرورش طیور مانند مرغ، بوقلمون و ... پرورش ماهی، پرورش زنبور عسل و پرورش اسب مورد بحث قرار می‌گیرد.

هنرجویان این رشته با فیزیولوژی بدن حیوانات، دستگاه گوارش، نحوه تولیدمثل، پرروش و تغذیه آنها آشنا می‌شوند.

در ضمن زمینه‌های شغلی رشته مذکور عبارت است از:

اشتغال در کشت و صنعت‌ها

دستیار دامپزشک

اشتغال در گاوداری‌های صنعتی

اشتغال در مزارع پرورش ماهی

اشتغال در مرغداریهای صنعتی

راه‌اندازی مجتمع‌های خصوصی در دامپروری

زنبور‌داری و تولید عسل

پرورش اسب

تأسیس شرکتهای خدمات دامپزشکی

و ...

 

رشته امور زراعی باغی

امروزه با توجه به رشد روزافزون جمعیت، نیاز به مواد غذایی یکی از دغدغه‌های فکری انسانهاست که دراین مبحث نقش تحقیقات در افزایش محصولات زراعی و باغی به منظور تأمین مایحتاج غذایی بشر لاینفک می‌باشد.

محصولات غذایی همچون گندم، برنج، ذرت و ... که عمده‌ترین مواد غذایی انسانها خصوصاً کشورهای درحال توسعه و توسعه نیافته می‌باشد در این گروه جای دارد.

هنرجویان این رشته با کاشت و پرورش محصولات زراعی مانند گندم، برنج، ذرت، چغندرقند و ... محصولات باغی مانند پرورش درختان میوه، سبزی و گلکاری آشنا می‌شوند.

در ضمن زمینه‌های شغلی رشته مذکور عبارت است از:

سرپرست مزرعه

طراح باغ و فضای سبز

اشتغال در کشت و صنعت‌ها

کار در سازمان پارکها و فضای سبز شهرداریها

کمک کارشناس در آموزش کشاورزی

تأسیس دفاتر خدمات کشاورزی

مشاور در شرکت‌های خدمات سمپاشی

اشتغال در شرکتهای تولید سموم کشاورزی

شناسایی آفات و امراض گیاهی

و ...